7 jótanács, hogyan vészeld át az őszi-téli depressziót

NYÁRON MÉG OKÉ VOLTÁL, AZTÁN JÖTT AZ ŐSZ ÉS ELKEZDTÉL ZUHANNI…

  • A hangulatod állandóan pocsék.
  • Nyugtalan, szorongó vagy.
  • Utálod magad, mert képtelen vagy a teendőid ellátásra, ami miatt az őskáosz vesz körül.
  • Alig van energiád, állandóan fáradt vagy.
  • Nem kívánsz a barátaiddal lenni.
  • A szexuális érdeklődésed elveszett.
  • Be vagy lassulva testileg, szellemileg.
  • Nem tudsz koncentrálni feladataidra.
  • Reményvesztettnek érzed magad.
  • Sóvárogsz az édesség után.
  • Alvászavarod van, ami lehet alvási képtelenség vagy túl sok alvás.
  • Az alváshiány tovább rontja a problémakört.

Mindezt látszólag ok nélkül.

 

Minden évben így megy. Tavasszal a rosszkedvű enerváltság elillanni látszik és ősszel kezdődik újra, de tavaszig ki kell(ene) bírni valahogy.

 

Ha magadra ismertél, akkor te is szezonális affektív zavarral (SAD) küzdesz, ami a depresszió egyik formája. Jellemzően ősszel kezdődik, a tünetek fokozatosan erősödnek és sokszor csak a tavasz hoz enyhülést, de előfordul, hogy más évszakban is jelen van.

A MENTÁLIS-EMOCIONÁLIS KÍNLÓDÁSNAK VALÓS TESTI ALAPJAI VANNAK.

A nyugati tudományok a fény-sötétség arány megváltozásának cirkadián biológiai órára gyakorolt hatásában, a megváltozott melatonin szintben és a szerotonin hormon hiányában, látja a probléma gyökerét.

Nagy kultusza lett a vegan táplálkozásnak, életmódnak, amely számos előnnyel jár ugyanakkor veszélyeket rejteget, ami tápanyaghiányban kiteljesülhet. További tanulmányok hívják fel a figyelmet a B12 vitaminhiány és a depresszió összefüggéseire. Ha át akarsz térni a növényi táplálkozásra, nélkülözve minden állati eredetű terméket, konzultálj egy vegan dietetikussal, hogy elkerüld a hátulütőit.

A kínai orvoslás a májat kezeli depresszió esetén. Más alternatív vonal sem vélekedik másképp, az összes évszakokra fogott neurológiai tünet gyakorlatilag a májban kezdődik. A máj óriási szerepet játszik az érzelmi állapotunkban.

Az ayurveda mindig a három doshában (test-elme típus) gondolkodik: vata (levegő + tér elem), pitta (tűz + víz elem), kapha (föld + víz elem). A depresszió fajtáit is ebbe a három típusba sorolja és azokat kezeli, habár jellemzően kapha betegségként említi. A vata típusú depressziót nyugatni, melegen olajozni kell, a pitta típusút hűteni, szeldíteni, míg a kapha lomha-tompaságát élénkíteni szükséges.

A DEPRESSZIÓ SZÓHOZ KAPCSOLÓDVA RÖGTÖN MEGJELENIK AZ ÍTÉLKEZÉS A FEJEKBEN.

Mindezt könnyen teszi az, akit nem érint közvetlenül vagy közvetve a probléma. Közösségekben hamar kikezdik a meggyengült embert, ami tovább löki a lejtőn lefelé. Tudd, hogy sosem vagy egyedül, valahol mindig van segítség!

 

MIT TEGYÉL, HOGY JOBBAN LEGYÉL?

1. Tartózkodj minél többet napfényen

A fény, illetve annak a hiánya, ami egyik kiváltó oka az SAD-nek. Törekj arra, hogy a lehető legtöbb napfényhez juss. Húzd fel a redőnyöket, menj ki a szabadba. Télen ez különös kihívásnak számít, hiszen egy átlagos irodai dolgozó még reggel beül az irodába és már sötét van, mire lejár a munkaideje, így nincs alkalma szabadban, napfényen lenni. Tudatossággal és némi szervezéssel lehet javítani a helyzeten.

 

2. Testgyakorlás, lehetőleg szabadban

A mozgás az egyik legjobb hangulatjavító és elsőszámú stresszoldó. Hatásfoka emelhető, ha mindezt szabad levegőn és napfényen végzed. Ügyelj arra, hogy a téli hidegben az ízületeket kellően átmelegítsd, mielőtt terheled őket.

 

A jóga azért kiemelkedő hatású, mert nem csak az izmokat edzi, hanem a testhelyzetek kitartása közben a légzéssel a belső szerveket átmasszírozza, javítva működésüket. Speciális gyakorlatai – mint például az uddiyana bandha – amelyek hatásai semmi más sporttal elő nem idézhetőek.

 

3. Táplálkozz helyesen

A helyes táplálkozást nehéz meghatározni általánosságban, hiszen egy sovány vagy egy túlsúlyos embernek merőben mást jelent a helyes táplálkozás.

Az emésztést és a májat minden depresszió miatt szenvedőnek támogatni kell.

 

A túlevést, süteményeket, finomított szénhidrátot, feldolgozott élelmiszereket, alkoholt, kávét célszerű nagy ívben elkerülni. A zöldségfélékre épülő, fehérjékkel, némi egészséges zsiradékkel kiegészített változatos táplálkozás jó kiinduló pont lehet. Az ételek színe és íze jelző értékű.

 

Alma, cseresznye, sárgabarack, datolya, füge, citrom, narancs, cukkini, kelbimbó, spárga, lila káposzta, karfiol, fodros kel, sütőtök, édesburgonya – néhány májat támogató étel, de érdemes elmenni egy ayurveda állapotfelmérésre, ahol személyre szabott segítséget kapsz.

 

4. Tölts időt barátaiddal

Volt már úgy, hogy egy jó beszélgetés vagy nevetés feldobta a napodat? Kutatások azt bizonyítják, hogy a barátokkal töltött minőségi idő enyhíti a stresszt, erősíti az összetartozás érzését és javítja a közérzetet. A társasági élet, a hobbik, kedvelt tevékenységek bevált módszerei a hangulat emelésének.

 

Jó hatású lehet a tánc, ahol meg is érinted a tánc partneredet, hiszen ilyenkor az energiák is áramlanak. Ugyanakkor érdemes arra figyelni, ha túlzottan enervált állapotban vagy, a zajos, heves szórakozás nem feltétlen a javulásodat szolgálja.

 

5. A sokat emlegetett ölelés

Ölelés hatására oxitocin hormon keletkezik, a boldogság érzetet növekszik, ellenben csökken a stressz és a vérnyomás. Egyszóval jobban érzed magad a bőrödben.

 

6. Gyógynövények

Több gyógynövény is létezik, amelyet a hangulat javítására használhatunk.

Jelen írásban a sáfrányra szeretném felhívni a figyelmedet, amelyet már az ókorban is használtak fűszerként és gyógyszerként egyaránt.

A tudomány fejlődésének köszönhetően mára elérhető olyan táplálékkiegészítő, amely a sáfrány kivonat és a természetes forrásokból származó B vitaminok, magnézium, C vitamin és jód kombinációja, így az idegrendszert támogató, nyugtató és kedélyállapot javító hatását együttesen élvezheted.

 

Amennyiben egy már fennálló antidepresszáns kúra mellett alkalmazzák a sáfrányt kiegészítő terápiaként, akkor az a káros nemi mellékhatásokat hatásosan képes megakadályozni – írja a tenyek.tevhitek.hu.

7. Masszázs, önmasszázs

Végezz meleg szezám olajos önmasszázst napi rendszerességgel és támogasd az alvásodat egy jól kialakított esti rutinnal, odafigyelve az elalvás ideje ne tolódjon ki 10 óra után.

 

Óriási segítő ereje van az ayurveda kezeléseknek, melynek királynőlye az ABHYANGA – tetőtől talpig meleg gyógyolajos masszázs, császára a SHIRODARA – nagyon hatásos idegrendszeri kezelés. Tudj meg többet ide kattintva

 

Ha úgy érzed, egyedül elveszett vagy és így tovább nem mehet, lépj eggyel tovább.

Lefoglalom az időpontomat a 30 perces ingyenes állapotfelmérésre.

Az blog bejegyzés általános, tájékoztató jellegű, nem helyettesíti a megfelelő orvosi diagnózist és kezelést! Súlyos depresszió szuicid gondolatokkal járhat, mindenképp orvosi kezelést igényel! Enyhe vagy közepes depresszió estén hatásosak lehetnek az alternatív módszerek.

Mindig kérd ki orvos, természetgyógyász, dietetikus vagy más egészségügyi szakember tanácsát az állapotodról, mielőtt bármilyen diétába, étrend-kiegészítő szedésbe, fitnesz- vagy egyéb egészségügyi programba belevágnál.

Írta: Németh Orsolya

Forrás:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33251075/ https://aok.pte.hu/docs/phd/file/dolgozatok/2010/Nagy_Andras_David_magyar_tezisfuzet.pdf

https://www.huffpost.com/entry/yes-the-cooler-seasons-really-do-affect-your-mood_n_57ee93fde4b024a52d2ea6f7

https://www.hazipatika.com/psziche/pszichiatriai_betegsegek/cikkek/sad_amikor_az_osz_remalomba_fordul#:~:text=A%20szezon%C3%A1lis%20affekt%C3%ADv%20vagy%20hangulati,t%C3%A9len%20fenn%C3%A1llnak%2C%20majd%20tavasszal%20megsz%C5%B1nnek.

https://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/egeszsegugy/cikkek/egy_oleles_meglepo_hatasai

https://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1fr%C3%A1ny

https://www.tenyek-tevhitek.hu/a-safrany-mint-hatekony-antidepresszans-es-gyulladascsokkento.htm

Anthony William: Egészséges májműködés

Foglalj időpontot egy ingyenes és kötetlen telefonos konzultációra, ahol felmérem az állapotodat és felvázolom a személyre szabott megoldási lehetőséget.

A maximum 30 perces telefonos konzultáció teljesen ingyenes és semmilyen kötelezettséggel nem jár.

Ez a 30 perc kizárólag Rólad szól, a Te problémáidat vizsgáljuk meg közelebbről.

Ha a konzultáció során úgy látjuk, érdemes a terápiát elkezdeni, akkor felajánlom a lehetőséget.

A konzultáció regisztrációhoz kötött. Az időpontfoglalás után e-mailedre küldött kérdőív válaszai alapján készülök fel a beszélgetésre.

A konzultáció azért ingyenes, hogy el tudjam dönteni beletartozol-e a kompetenciámba. (ha nem, átirányítalak egy másik szakemberhez).

IDŐPONTFOGLALÁS INGYENES KONZULTÁCIÓRA ► Kérem, az időpontfoglaláshoz töltsd ki az űrlapot és az utána lévő kérdőívet!

Kattints a gombra

GDPR

8 + 15 =